Foto: Pexels
Groningse basisschoolleraren onderschatten leerlingen vaker dan de rest van Nederland
Basisschoolleraren uit de provincie Groningen geven leerlingen vaker dan in de rest van het land een lager middelbare schooladvies mee, terwijl deze leerlingen mogelijk een hoger niveau aankunnen.
Dat blijkt uit onderzoek op basis van onderwijsdata van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) dat wetenschapper Anneke Timmermans van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) uitvoerde op verzoek van RTV Noord. Ook worden minder dubbele schooladviezen gegeven (bijvoorbeeld een havo/vwo-advies of een vmbo-tl/havo-advies). ‘En dat terwijl een dubbel schooladvies vaak wordt geassocieerd met het bieden van extra kansen aan leerlingen’, aldus Timmermans.
Aanleiding onderzoek
Eerder meldde RTV Noord dat in de provincie grote onderlinge verschillen zijn in hoeveel leerlingen al dan niet naar havo en vwo gaan. Dit is op zichzelf niet heel spannend. Want als er in een gemeente nou eenmaal meer of minder leerlingen wonen die het havo of vwo-niveau aankunnen, dan zijn die verschillen niet alarmerend.
Dat wordt het volgens Roel Bosker, hoogleraar Onderwijskunde aan de RUG, pas als blijkt dat er in gemeenten structureel minder of meer kinderen op bijvoorbeeld het havo/vwo zitten in vergelijking met het schooladvies dat scholen aan leerlingen geven. Dus dat de talenten van kinderen structureel worden onder- of overbenut.
Vandaar dat RTV Noord Timmermans heeft gevraagd om te onderzoeken of dat in onze provincie ook het geval is. We spraken daarom met haar over hoe zulke schooladviezen tot stand komen en hoe het kan dat de docenten behoudender zijn dan in de rest van het land.
Lees dit artikel verder op: RTV Noord