Kinderen in combinatieklassen krijgen vaker minder goed onderwijs

Kinderen die in een combinatieklas zitten, krijgen minder goed les dan leerlingen die het klaslokaal alleen met leeftijdsgenoten moeten delen. Dat komt vooral doordat het lesgeven aan combinatieklassen meer vraagt van de leraren.

​Dat blijkt uit een rapport van de Onderwijsinspectie, gebaseerd op 7000 lesobservaties in de afgelopen vijf jaar. Leraren van combinatiegroepen – dus klassen met meerdere leerjaren bij elkaar – moeten in dezelfde hoeveelheid lestijd leerlingen met grotere niveauverschillen lesgeven. En dat leidt vaker dan in homogene groepen tot een onvoldoende in leskwaliteit.

Zo is de betrokkenheid van de leerlingen in combinatiegroepen – dus of ze serieus aan het werk zijn – vaker onvoldoende dan in homogene groepen: 8 tegenover 5 procent. Is de uitleg vaker onduidelijk: 12 tegenover 8 procent. En wordt de afstemming van de instructies aan de verschillende niveaus door de inspecteurs vaker met een onvoldoende beoordeeld: 36 tegenover 32 procent.

Lees dit artikel verder op RTL nieuws.